לסל הקניות

אבני חן לשיבוץ

אבני חן איכותיות, מלוטשות, מסוגים שונים החל מאבני חן קטנות לשיבוץ ועד אבני חן גדולות לתצוגה ודקורציה.

המכירה גם ליחידים במחירים אטרקטיביים!

אבן חן ירקן – ג'ייד תכונות ושימושים - ספיר – חנות אבני חן ויהלומים מלוטשים וגלם

אבן חן ירקן – ג'ייד תכונות ושימושים

פסל ג'ייד (אבן-ירקן) Jade בהזמנה מיוחדתפסל ג'ייד (אבן-ירקן) Jade בהזמנה מיוחדת

אבן ירקן או ג'יידjade "אבן החזיונות והחלומות" היא אבן חן יקרה למחצה. השם אבן ירקן ניתן לשני סוגים שונים של מינרלים, "ירקן נפריט" (Nephrite) ו"ירקן ג'יידיט" (Jadeite) בהתאמה למינרל נפריט ומינרל ג'יידייט. ירקן הנפריט הוא מופע אחד מכמה מופעים של מינרל בשם אקטינוליט. ירקן הג'יידייט מורכב ברובו ממינרל ג'יידייט.

לג'דייט ולנפריט יש הרכב מינרלים שונה לחלוטין. ג'דייט הוא פירוקסן עשיר באלומיניום, ואילו נפריט הוא אמפיבול עשיר במגנזיום. עם זאת, לשני המינרלים יש תכונות פיזיקליות דומות מאוד בעיני האדם הממוצע. רק משקיפים מאומנים עם ניסיון משמעותי מסוגלים להבדיל ביניהם באופן אמין ללא ציוד לבדיקת מינרלים. זו הסיבה שג'יידייט ונפריט לא הובחנו זה מזה כשני סוגים שונים על ידי מדענים עד שנת 1863.

מקור השם ירקן – ג'ייד

בעבר נהגו לקרוא גם לאבני החן אקוומרין ובלאדסטון בשם ירקן אולם כיום השם מקושר לאבן החן הנקראת באנגלית ג'ייד Jade.

במסורת היהודית נהגו לייחס לאבן הפיטדה מאבני החושן את השם ירקן (וּמִלֵּאתָ בוֹ מִלֻּאַת אֶבֶן, אַרְבָּעָה טוּרִים אָבֶן: טוּר, אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת–הַטּוּר, הָאֶחָד. יח וְהַטּוּר, הַשֵּׁנִי–נֹפֶךְ סַפִּיר, וְיָהֲלֹם. יט וְהַטּוּר, הַשְּׁלִישִׁי–לֶשֶׁם שְׁבוֹ, וְאַחְלָמָה. כ וְהַטּוּר, הָרְבִיעִי–תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם, וְיָשְׁפֵה; מְשֻׁבָּצִים זָהָב יִהְיוּ, בְּמִלּוּאֹתָם שמות כ"ח י"ז

וגם בְּעֵדֶן גַּן-אֱלֹהִים הָיִיתָ, כָּל-אֶבֶן יְקָרָה מְסֻכָתֶךָ אֹדֶם פִּטְדָה וְיָהֲלֹם תַּרְשִׁישׁ שֹׁהַם וְיָשְׁפֵה, סַפִּיר נֹפֶךְ, וּבָרְקַת וְזָהָב; מְלֶאכֶת תֻּפֶּיךָ וּנְקָבֶיךָ בָּךְ, בְּיוֹם הִבָּרַאֲךָ כּוֹנָנוּ. יחזקאל כ"ח י"ג)

אולם נראה כי הכוונה המקורית במקרא היתה לאבן החן טופז.

מקור השם ג'ייד מגיע מתקופות עתיקות שבהן האמינו כי אבן החן ג'ייד מועילה לאזור החלציים וכינו אותה בספרדית piedra de ijada כלומר החלק המגן על אזור הצד התחתון.

היסטוריה של אבן החן ירקן ג'ייד

הירקן היה בשימוש כבר בתקופות פרהיסטוריות בכל רחבי העולם, החל ממדינות אמריקה הצפונית והדרומית וכלה בכל אסיה ואירופה. בשל הקשיות והחוזק של אבן חן זו, ניתן לגלף ממנה צורות עדינות ומדויקות. השילוב של הקשיות ומגוון הגוונים והצבעים המרהיבים של אבני הירקן תרמו לשימוש הנרחב באבן חן זו לכל אורך ההיסטוריה האנושית.

מאחר ומדובר בשני מינראלים שונים המכונים ירקן, יש בעולם בלבול רב בנוגע לשמות האבן בתרבויות השונות.

אחד המאפיינים החשובים ביותר בתכונת אבן הירקן הוא הצבע. באופן מסורתי חובבי תכשיטי ופסלי ירקן רבים מקשרים בין אבן הירקן לצבע הירוק, ועשויים להיות מופתעים לדעת שאבן חן זו מגיעה גם בצבעים שונים אחרים. כפי שניתן לראות בתמונות כאן, אבן החן ירקן יכולה להגיע בצבעים רבים ושונים ובטווח רחב למדי של הספקטרום. כל מופעי הצבעים האלה, בשילוב עם מגוון רחב מאוד של שקיפויות יכולים להיות יפים מאוד ומושכים את העין.

בארצות הברית ובאירופה אבני חן אחרות נחשבות הרבה יותר מאשר ירקן. בארצות אלו ירקן לא נחשב ליקר ערך כמו בסין ששם מייחסים לו ערך גבוה הרבה יותר מכל עם אחר. מזה אלפי שנים הירקן היה אבן החן הפופולארית ביותר בסין. קיסרי סין תמיד דרשו אבני ירקן מעולות, והם סחרו או ניהלו מלחמות עם עמים רחוקים כדי לרכוש אותם.

בסין, מתנות העשויות מירקן ניתנות כמעט בכל הנקודות החשובות בחיים, כמו ימי הולדת, ימי נישואין, נישואים וחגיגות אחרות. זהו גם חומר נפוץ ליצירת אמנות דתית בסין.

משמעויות הקשורות לאבן חן ירקן

הסינים העריכו במיוחד את הירקן והשתמשו באבן החן למספר מטרות. ראשית, נאמר כי אבני ירקן הן בעלות יכולות לחיזוק הבריאות ולאריכות חיים. על פי הפנג שואי, ירקן יכול להשפיע לא רק על הבריאות, אלא על השגשוג הכלכלי והשפע. אף על פי שהיא אבן 'קולטת', הירקן ידועה גם ביכולות המגן שלה. היא עוזרת להימנע מאנרגיות שליליות, למשל, צמידי ירקן אמורים להגן ולספוג אנרגיה שלילית.

האבן מסייעת בהשגת מטרות על ידי חיזוק התושייה, והאפשרות לראות מעבר למגבלות המוטלות על האדם.

הירקן גם מסייעת להגשמת חלומות בעולם הפיזי ונחשבת ל"אבן חלומות והחזיונות" על ידי תרבויות עתיקות. כיום משמשת לפתרון ופענוח חלומות, לגישה לתחום הרוחני ולעודד יצירתיות.

לירקן כאבן חן היסטוריה ארוכה, והיא היתה חלק מהחיים והפילוסופיה האסיאתית במשך מאות שנים. לרוב היא נחשבת לסמל של טוהר ושלווה ואלמנט המשרה חברות טובה ומושכת מזל טוב.

לירקן מייחסים הקניית שלווה והרמוניה בארבעת ההיבטים של החיים, הפיזי, הרגשי, הנפשי והרוחני. כאשר היבטים אלה פועלים יחדיו בהרמוניה ובשלום, קל יותר לדמיין, להתבטא, להשיג ולהתחזק במטרותיו של האדם.

בנוסף הירקן מחזקת תכונות טובות כמו אומץ, חמלה ונדיבות ומסייעת לאדם לחיות חיים עשירים ומספקים יותר.

בעוד שמשמעויות אבן הירקן נובעות מחוכמה שקטה, ריפוי והגנה, קיימת האמונה כי כל צבע ירקן נושא משמעות וייצוג שונה של אנרגיה.

ריפוי פיזי

מבחינה פיזית, לכל סוגי וגווני הירקן יש תכונות מרגיעות חזקות שמגנות מאוד וחזקות במיוחד לילדים. זוהי אבן הנחשבת כמחזקת את הלב, כמו גם את הכליות, הטחול ובלוטת יותרת הכליה.

הירקן מספקת סיוע בתפקוד תקין של חילוף החומרים ומועילה לריפוי מערכת העצבים, הפחתת לחץ ודיכאון.

ריפוי רוחני

הירקן נחשב כמסיר רעה ואנרגיות שליליות, ומסייע לייצר חלומות מגוונים ויפים וגם די מדויקים.

משמעויות לפי צבע אבן הירקן

אבן ירקן בצבע ירוק בהיראבן ירקן בצבע ירוק כהה

ירקן בצבע ירוק כהה או בהיר

שפע, שלום, שגשוג ועושר. בסינית, הירקן הירוק הוא מקור הביטוי "זרם של כסף"

יוצר שקט נפשי, שלום והרמוניה חזקים ביותר, מגרש אנרגיות שליליות ומסייע בחלומות

אבן חן ירקן בצבע ורוד לבנדר

אבן ירקן בצבע ורדרד לבנדר

לתמיכה רוחנית. מחזק את העצמה הרגשית. ירקן לבנדר רוטט ברמה האתרית הגבוהה ביותר.

מעורר יצירתיות, ומציע רעיונות רעננים וחדשניים. ידוע כמסייע בהבנת חלומות.

מסייע בהחלמה מאהבה נכזבת

אבן ירקן בצבע שחור

אבן ירקן בצבע שחור

הגנה נגד אנרגיות שליליות. ירקן שחור אטום עם ערוצים של מגנטיט מייצב בצורה ניכרת את האנרגיה של הלובש אותו.

מועיל כאשר מרגישים כאילו מותקפים על ידי כוחות חיצוניים, הירקן בצבע שחור יתן כוח להילחם

 

אבן ירקן בצבע לבן

אבן ירקן בצבע לבן

הירקן בצבע הלבן מרגיעה ביותר מכל הצבעים, מעניקה תמיכה בפוקוס ובמיקוד במטרה.

עשויה לשמש גם ב"הורדה אל הקרקע" בכך שהיא בעלת יכולת לסייע כמנקה מהסחות דעת ומאפשרת קבלת החלטות טובה יותר.

 

אבן ירקן בצבע צהוב

אבן ירקן בצבע צהוב

מייצג עליזות ושמחה.

מגביר הטמעות והבנה. משפר את האיזון של אנרגיות היין / היאנג כדי לסייע בהשגת הבנה טובה יותר של המין השני.

 

אבן ירקן בצבע כתום

אבן ירקן בצבע כתום

מזין שמחה באמצעות קשרים עם כל היצורים החיים.

מספק גירוי שקט של הנפש.

מועיל ביצירת ציניות בריאה כדי להציע השקפות נוספות על מצב נתון

 

אבן ירקן בצבע אדום

אבן ירקן בצבע אדום

מחזק את כוח החיים הרוחני.

מפחית פחד תוך עידוד לפעולה ויוזמה.

מסייע בעיבוד רגשות כעס וזעם, ומשחרר אותם כמו גם מתח בו זמנית

 

אבן ירקן בצבע חום

עוזר בהבאת הנפש "חזרה לקרקע" ומחזק את הקשר עם כדור הארץ.

יוצר נוחות ותחושת אמינות.

מנקז אנרגיות ומקטין את ההשפעה של קארמה שלילית. עוזר להתאים לסביבה חדשה וליישב מצבים בעייתיים, במיוחד בבית

 

אבן ירקן בצבע כחול

אבן ירקן בצבע כחול

הרגעת הנפש, יצירת שלווה פנימית והשתקפות עצמית.

שימושי לעידוד חלומות וחזונות.

מסייע בנטרול כל השפעות הקארמה השליליות, כמו גם כל אחד מהנושאים הרגשיים שעלולים להיות קשורים אליהם

 

אבן ירקן עם שלושה צבעים

אבן ירקן עם שלושה צבעים, כמו לבן, סגול, ירוק או סגול, צהוב וירוק הם סמלי המזל.

שילוב של 3 צבעים בירקן הוא דפוס שהסינים מעריכים מאוד מזה מאות שנים.

 

אבן ירקן עם שני צבעים

אבן ירקן עם שני צבעים, כמו ירוק ולבן או ירוק שחור או סגול ולבן.

מייצגת עושר ושפע שלעולם לא יחסר ושגשוג בחיים.

שימושים באבן ירקן

במשך אלפי שנים, היצרנים והמוכרים של אבני ירקן מצאו דרכים רבות לשיפור המראה שלהם. טיפול בחום, שעווה, צבע, אקונומיקה, חומצה, הזרקת פולימר וטיפולים אחרים שימשו כולם לשיפור הצבע, הברק והיציבות של הירקן. למרות שרבים מטיפולים אלה הם חלק מתהליכי ייצור ירקן מסורתיים, הקונים של ירקן של היום רוצים לדעת על כל הטיפולים ששימשו בתהליך הייצור.

חפצי ג'יידייט מסחריים ממוקמים לשלושה "סוגים" על פי הטיפולים ששימשו בתהליך הייצור. הם מוגדרים כאבן ירקן מסוג A, סוג B וסוג C.

אבן ירקן מטופלת בסוג A

אבני ירקן מסוג A טופלו בציפוי שעווה. זהו הטיפול המסורתי ביותר בירקן והוא צפוי ומקובל על ידי קונים רציניים ובדרך כלל אינו משפיע על ערכו של אובייקט ירקן. בטיפול זה, היצרנים מרתיחים את הירקן המוגמר במים כדי לנקות ולהכין אותה למריחת שעווה. לאחר מכן מייבשים אותה וטובלים בשעווה מותכת. תפקיד השעווה הוא למלא את הנקבוביות והשברים בפני השטח. כאשר הירקן התקררה, עודף שעווה מוסר והאבן משופשפת עד לקבל ברק בהיר וגימור חלק ומבריק.

אבן ירקן מטופלת בסוג B

אבני ירקן מסוג B מולבנות על ידי השריה בחומצה מלחית או גופרתית. החומצה מסירה כתמי חמצון ומוציאה נתרן. לאחר מכן משתמשים בלחץ להספגת הירקן בשעווה או בשרף פולימרי שקוף. תפקיד השעווה הוא למלא את הנקבוביות והשברים בפני השטח. כאשר הירקן התקררה, עודף שעווה מוסר והאבן משופשפת עד לקבל ברק בהיר וגימור חלק ומבריק.

באבני ירקן מטופלות מסוג B הטיפול בחומצה גורם לפריכות מסוימת של ירקן, ושרף הפולימר יכול לטשטש עם הזמן או עם חשיפה לחום ולאור השמש. בגלל בעיות אלה, תמיד כדאי לדעת על טיפול מסוג B בירקן כאשר קונים אותו, אולם פריטים רבים נמכרים ללא גילוי זה. אי חשיפת טיפול מסוג B בירקן נובע מכך שירקן מסוג B נמכר בדרך כלל במחיר נמוך משמעותית מהמחיר של ירקן שעבר טיפול מסוג A. בנוסף, קשה לאתר טיפולים מסוג B ולרוב נדרשת בדיקה במעבדה גמולוגית לצורך איתור טיפולים מסוג זה.

אבן ירקן מטופלת בסוג C

הטיפול בירקן מסוג C כולל בדרך כלל את כל הטיפולים של ירקן סוג B, אך האבן נצבעת גם לצבע רצוי יותר. הצבעים יכולים כמובן לדהות עם הזמן או עם חשיפה לחום ולאור. מסיבות אלה, תמיד יש לחשוף טיפולים מסוג C.

גם בטיפול זה אי חשיפת טיפול מסוג C בירקן נובע מכך שירקן מסוג C נמכר בדרך כלל במחיר נמוך משמעותית מהמחיר של ירקן שעבר טיפול מסוג B.לעיתים קרובות ניתן לאתר טיפול בצביעה באמצעות בדיקה במיקרוסקופ, ספקטרוסקופ או פילטרים גמולוגיים.

יש לרכוש אבני ירקן שעברו טיפול מסוג C במחיר המניח שימוש למשך מספר שנים. מי שקונה ירקן במחיר גבוה צריך לדעת את ההבדל בין ג'דייט לנפריט, להיות בעל ידע טוב בטיפולי ירקן, כיצד הם משפיעים על הערך וכיצד הם משפיעים על העמידות והמראה העתידי. אישור על ידי מעבדה גמולוגית לסוגי הטיפול שהירקן עברה הוא רעיון טוב לפריטים יקרים. קל להשיג שירותים אלה ובדרך כלל עלותם היא חלק זעיר מהמחיר שמשלמים עבור ירקן מסוג A.

אבני חן אחרות שניתן להתבלבל בינן ובין ירקן

קיימים מספר סוגים של מינרלים, אבני חן וחומרים אחרים שניתן להתבלבל בינן ובין ירקן. לכל החומרים הללו יכול להיות צבע, ברק ושקיפות הדומים מאוד לירקן – כל כך דומה שאדם ממוצע אינו מסוגל לזהות אותם. חומרים אלה משמשים לעיתים קרובות לייצור חרוזים וחפצים אחרים בסגנון זהה לירקן. במקרים רבים הם מכונים בשוק בשם ירקן מתוך כוונה להעלות את מחירם או מתוך בורות של המוכר.

קלצידוני

קלצידוני (Chalcedony) – אבן חן בעלת גוון שקוף של קוורץ מיקרו-גבישי המופיע במגוון צבעים הדומים לירקן. קלצידוני מופיעה במגוון צבעים שקופים כמו שחור, לבנדר, צהוב וכתום שיכולים להיראות כמו גווני הצבעים של הירקן.

 

סרפנטין

סרפנטין (Serpentine) – סוג של מינרל ירוק כהה המורכב מסיליקט מגנזיום מיובש, לפעמים מנומר או מנוקד כמו עור של נחש. מופיע במגוון צבעים ירוקים וצהובים שקופים עד כמעט שקופים וירוקים צהובים שנראים כמו ירקן. זהו מינרל בעל מופעים רבים ושנים שנמצא לעיתים קרובות באותם אזורים גיאוגרפיים ובאותם סוגי סלעים כמו ירקן. הסרפנטין רך משמעותית מהירקן ויש לו גם משקל סגולי נמוך בהרבה.

 

וזוביאניט

וזוביאניט – (Vesuvianite), הידוע גם בשם אידוקראס (idocrase) – מינרל בגוונים של ירוק, חום, צהוב או כחול, הוא מינראל נוסף שקשה מאוד להבדיל בינו ובין ירקן ללא בדיקות מעבדה. יש לו קשיות דומה, משקל סגולי ומראה פיזי דומה אך הוא הרבה פחות קשה מירקן וישבר בקלות רבה לעומת ירקן.

 

Maw Sit Sit

Maw Sit Sit הוא סלע בעל צבע ירוק-כרום בהיר עם כתמים שחורים שנכרה אך ורק בצפון מיאנמר (בורמה). יש לו מראה דומה מאוד לירקן. ניתן בקלות להתבלבל בינו ובין ירקן.

 

גארנט (נופך) הידרוגרוסולר

גארנט (נופך) הידרוגרוסולר (Hydrogrossular) – מינרל נזוסיליקטי השייך לקבוצת הגארנט. בעל גוון צהוב או חסר צבע, ירוק עד ירוק כחלחל, ורוד, לבן או אפור. דומה מאוד לירקן עד שבדרום אפריקה, שם הוא נפוץ, הוא מכונה "ירקן טרנסוואל". לעתים קרובות הוא נחתך לחרוזים, קבושונים ופסלים קטנים.

 

אוונטורין

אוונטורין (Aventurine) הוא שם מסחרי לקוורץ ירוק המאופיין בהיותו שקוף למחצה ובנוכחות של מינרלים בצורת לוחיות הכלואים בו שבגללם מתקבל אפקט של ברק או נצנוץ המכונה "אוונטורסנס". אלה בדרך כלל צובעים את הקוורץ בצבע ירוק בהיר עד כהה ומייצרים נצנוץ אבורטורי. אוונטורין דומה לפעמים לירקן וניתן להתבלבל ביניהם. לעיתים הוא מכונה על ידי בטעות "ירקן ההודי".

כל המינרלים הטבעיים והסלעים האלו יכולים לבלבל את הקונה כאילו הם ירקן. אנשים רבים אוהבים אותם, נהנים מהם ורוכשים אותם ביודעין מסיבה זו. חשוב לדעת כי מראה הירקן הזה, יחד עם פלסטיק וזכוכית שעשויים לחפצים באותו הסגנון כמו הירקן, נמצאים בשפע בשוק.
דע מה אתה קונה או רוכש אצל סוחר שאתה יכול לסמוך עליו אם אתה קונה את הפריטים האלה ורוצה ירקן במקום חלופה שכן טעויות והונאות נפוצות בתחום זה.

דילוג לתוכן